Pomyłka na kasie nie wyklucza zwrotu nadpłaconego VAT
Jeśli doszło do zastosowania zawyżonej stawki VAT, podatnik może dokonać korekty również w przypadku sprzedaży paragonowej. Odmowa zwrotu nadpłaty musi być poparta analizą, która wykaże, że podatnik nie poniósł ekonomicznego ciężaru podatku.
Takie stanowisko wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 września 2024 r. (I FSK 1109/20).
Podatnik przez kilka miesięcy stosował zawyżoną stawkę VAT dla sprzedaży wybranych produktów spożywczych. Błąd wynikał z niewłaściwych ustawień kas fiskalnych, przez co ceny brutto produktów uwzględniały podatek obliczony według nieprawidłowych stawek.
Opierając się na danych z pamięci kasy fiskalnej oraz raportach dobowych, podatnik zamierzał obliczyć kwoty nadpłat i przeprowadzić korekty za okres, w którym stosował błędne stawki VAT. Z uwagi na to, że sprzedaż była dokumentowana paragonami i skierowana do klientów indywidualnych, których nie da się zidentyfikować, podatnik nie miał możliwości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)